Mnoho prodejců se kvůli krizi a karanténním opatřením přesunulo do online prostředí. Jestli jste ve světě e-commerce nováčkem anebo prostě chcete zvýšit svůj obrat, skvělou možností může být tzv. partnerský prodej. Co to je a jaké s sebou nese výhody a nevýhody?
Co to je partnerský prodej?
Zjednodušeně řečeno jde o prodej zprostředkovaný velkými e-shopy. To znamená, že velký e-shop (například Mall.cz) zařadí vaše produkty do své nabídky, a při zprostředkování prodeje si účtuje určitý poplatek, zpravidla několik desítek procent z ceny produktu.
Hlavní výhodou partnerského prodeje je, že se k nabídce vašich produktů dostanou i zákazníci, kteří by se jinak o vás nedozvěděli. Velké e-shopy vám zaručí ohromnou marketingovou podporu, kterou si malý prodejce nikdy nebude moct zajistit sám. E-shopy, které tyto prodeje zprostředkují, zpravidla zajišťují i veškerý zákaznický servis. V případě dobře nastavené spolupráce a atraktivní prezentace se může jednat o váš hlavní prodejní kanál.
Mezi nevýhody patří samozřejmě poplatek, který musíte e-shopu z každé objednávky odvádět, a také množství podmínek, které musíte pro zařazení do nabídky splňovat.
Co musíte jako dodavatel splňovat
Zalistování produktu do nabídky velkých e-shopů není samozřejmostí a jedná se o komplikovaný a poměrně zdlouhavý proces. E-shopy si produkty ve své nabídce pečlivě hlídají a vybírají si jenom ty nejlepší.
O své zkušenosti s partnerským prodejem se s námi podělil Lubomír Kobéda, zakladatel firmy KváseCzech, která se zúčastnila našeho akceleračního programu Start it @ČSOB. Tomu se podařilo svůj produkt dostat do nabídky serveru Mall.cz a dalších.
Před tím, než vůbec e-shopy s nabídkou vašich produktů oslovíte, mějte připravený balíček základních informací:
- Právní a administrativní náležitosti: musíte být právnickou osobou a vaše firma musí být plátcem DPH. Výrobek samozřejmě musí splňovat veškeré legislativní požadavky, jakými jsou například bezpečnost atp.
- Prezentace produktů: neobejdete se bez komplexních a profesionálně připravených produktových informací. Mezi ty nejdůležitější patří samozřejmě kvalitní fotografie od profesionálního fotografa a poutavý text – kratší i delší, který bude obsahovat veškeré potřebné informace o produktu. Dále je důležité mít pro každý produkt unikátní čárový kód EAN.
- Nastavení webu a datové výměny: je výhodou mít připravené rozhraní pro partnerskou firmu a také mít nastavenou datovou výměnu ke sdílení informací o stavu zásob, objednávkách, fakturách apod.
Cenovou politiku si dobře promyslete
Nejdůležitějším krokem v případě partnerského prodeje je cenotvorba. Cena musí být dost vysoká na to, aby se vám i po odečtení provize prodej vyplatil, ale zároveň dostatečně nízká na to, aby byla ještě pro zákazníky i e-shop atraktivní. Jestli se vám tento kompromis nedaří najít, zřejmě není partnerský prodej pro vaše produkty vhodný.
Obvyklá marže se v případě partnerského prodeje pohybuje v rozmezí 20-40 %. Finální cenotvorba je otázkou společné dohody obou stran – počítejte ale s tím, že e-shop bude mít pro váš produkt určený cenový strop a nebude otevřený kompromisům.
TIP: Jak na správnou cenotvorbu se dozvíte v našem článku.
Součástí finančního plánování je samozřejmě i splatnost faktur. V případě partnerského prodeje počítejte s tím, že úhradu za prodané produkty dostanete zhruba za 30 dní. To je poměrně dlouhá doba, a proto si pečlivě promyslete, jak můžete takovou splatnost zohlednit ve vašem cashflow.
Logistika zůstane ve vaší režii
Jestli se vám úspěšně povedlo zalistovat váš produkt, gratulujeme. V praxi to zcela určitě znamená mnohem více objednávek. Nezapomínejte ale na to, že mnoho věcí nadále zůstává ve vaší režii, zejména pak skladování produktů a doručování objednávek.
Jestli se ukáže, že počet objednávek se násobně zvýšil, počítejte s tím, že budete potřebovat větší skladové zásoby, a tedy i větší sklad. Doručení bude také na vás – ale za podmínek, které vám určí prodejce. Může se stát, že od vás bude vyžadovat schopnost doručit produkt například do 48 hodin na adresu zákazníka, a v případě nedodržení budete muset zákazníkovi nabídnout slevu.
Jestli chcete podnikat ve velkém, partnerský prodej je skvělou cestou k úspěchu
Z uvedených informací je tedy jasné, že partnerský prodej není pro každého. Zřejmě se nestane vaším prodejním kanálem v případě, že máte na vaše produkty nízkou marži, anebo nedisponujete dostatečnými personálními kapacitami, a to včetně specializovaných profesí (IT, marketing, atd.).
Jestli ale chcete nastartovat prodej ve velkém, určitě se vám do partnerského prodeje vyplatí svůj čas investovat. „Do Mall.cz mi otevřela dveře ČSOB, která dodala mému produktu důvěryhodnost. K úspěchu mi pomohlo především to, že jsem měl naprostou většinu požadovaných věcí připravenou a byl jsem je schopen dodat obratem,“ dodává Lubomír Kobéda, zakladatel a jednatel společnosti KváseCzech s.r.o.