E-CAFE BIKE je česká designérská dílna zabývající se stavbou elektrokol v duchu legendárních starých motocyklů. Se zakladatelem a designérem značky Janem Malinou jsme si povídali o tom, v čem tkví úspěch tohoto podnikatelského záměru, jaké byly začátky podnikání i o tom, jakou roli v celé myšlence hraje udržitelnost.
První elektrokola jste stavěli s manželkou v kuchyni v garsonce. Nyní po třech letech provozujete vlastní českou značku elektrokol, máte dílnu i obchod v Praze a expandujete do Evropy. Jak si vysvětlujete takový úspěch?
Naše společná léta s manželkou mi jenom potvrdila to, že když něco opravdu chcete a najdete k sobě stejného blázna, nic není nemožné a vaše sny se můžou splnit. Zní to až idylicky, ale tehdy jsme bydleli v malé garsonce, kde na vytvoření dílny nebyl prostor, a tak se z naší kuchyně stala dočasně dílna na výrobu prvního elektrokola. Krátce na to jsme šli první prototypy otestovat na Designblok, kde jsme získali vesměs samé pozitivní reakce, a hlavně potřebné odhodlání se tomu věnovat naplno.
Na Designbloku se za námi zastavovali lidi i s tím, že si sami staví elektrokolo, a ptali se na rady. Kvůli tomu jsme otevřeli i kamennou prodejnu a e-shop Komuter.cz, který se specializuje na díly a komponenty pro přestavby elektrokol, designové cyklo značky a doplňky se zaměřením zejména na cruisery, choppery a fatbiky. Rozšířili jsme sortiment i o elektroboardy a aktuálně se zaměřujeme i na gravel bikes.
Největší zásluhu ale rozhodně přikládáme naší práci a úsilí. Počas pandemie jsme pracovali na nové malosériové výrobě, kterou máme nyní hotovou. Využili jsme i loňskou krizi cyklo průmyslu, kdy se prudce zvýšila poptávka, ale chyběly komponenty, upgradovali jsme výrobní procesy a rozšířili výrobu, abychom byli schopni obsloužit více zákazníků.
Segment, do kterého se řadíme, zažívá velký boom, před pěti lety to byla jen okrajová záležitost. Proto chceme být součástí růstu tohoto segmentu, zároveň ho i vytvářet a udávat v něm trendy, protože máme co nabídnout a chceme se stát renomovaným evropským hráčem. Aktuálně jsme spustili i nový globální web a e-shop www.ecafebike.com, se kterým zahajujeme expanzi do Evropy.
Jak vůbec vznikla myšlenka vyrábět designová městská elektrokola?
Naši značku jsme založili s manželkou před třemi lety, kdy nás již nebavilo soustavné dojíždění autem do práce a trávení času v dopravních špičkách. Hledali jsme vhodnou alternativu, ale nic na trhu neodpovídalo našim představám o funkčnosti, designu, a hlavně šetrnosti k životnímu prostředí ve městě. Již pár let jsem snil o menší motorce do města, ale nakonec jsem dospěl k názoru, že i motorka nebo skútr mají tu nevýhodu, že je musíte nechat stát na ulici anebo řešit otázku, kde je parkovat. Navíc jsou finančně náročné, a hlavně ne moc ekologické. Začal jsem se tedy poohlížet po elektrokolu, ovšem všude jsem narážel jen na horská nebo treková, nic do městského provozu. Sháněl jsem hezkou a pohodlnou záležitost a když jsem žádnou nenašel, rozhodl jsem se postavit si vlastní stylové elektrokolo do města.
Z hlediska funkčního designu mě oslovily právě klasické motocykly, tzv. café racery, a rozhodl jsem se zachovat jejich charakteristické znaky: tedy minimalistický nadčasový design, kvalitní zpracování, skvělý výkon, pohodlí a možnost upravit si svůj stroj do vysněné podoby podle sebe.
V čem jsou vaše produkty unikátní na českém trhu?
V současnosti již vyrábíme a prodáváme e-biky, které jsou koncipovány pro každodenní městský provoz. Jsou unikátní hlavně díky kombinaci vzhledu a doplňků z motocyklů s kvalitními cyklo komponenty. Vzali jsme tak to nejlepší z motocyklového světa i jízdních kol a spojili to v unikátní produkt. Svou spolehlivostí a provozní jednoduchostí je to plnohodnotný dopravní prostředek.
Na trh ale přinášíme i pokroková řešení, jako jsou velkokapacitní baterie, LED osvětlení z motocyklů, možnost instalace blinkrů a dále například široké pohodlné pláště pro co nejpohodlnější jízdu po městě. Jsou ideálním způsobem přesunu z domu do práce nebo na schůzku. Nejhezčím zážitkem ale bude samozřejmě víkendová jízda po městě s přáteli.
Nepopsatelným bonusem každého majitele je radost z kreativity, když si může nechat postavit a upravit své kolo podle sebe. Majitelům tak umožňujeme odlišit se od davu a vyjádřit své já.
Jaký je váš typický zákazník?
Naši zákazníci jsou lidé z měst, které nebaví každodenní ztráta času při dojíždění do práce v dopravních špičkách. Kola z dílny E-CAFE BIKE jsou navíc natolik designově a technicky propracovaná, že zajímají i lidi, kteří normálně nemají ke klasickým kolům vztah. Ale i běžným cyklistům ukazují, že kolo je nejen sportovní záležitost, ale ze své podstaty i skvělý každodenní dopravní prostředek. Ideální jsou především pro ty, kdo žijí ve městě, ale nebaví je zdlouhavé přesuny autem a hledání volného místa na parkování. S tímto kolem totiž můžete plnohodnotně kombinovat cyklostezky a normální provoz.
Jakou roli ve vašem podnikání hraje ekologie a udržitelnost?
Ekologie a udržitelnost hraje podstatnou roli ve všem, co děláme. Hodně věcí si tak děláme sami ručně a třeba i dílnu a prodejnu jsme zařídili kompletně z recyklovaných materiálů. Proto se snažíme také o funkční přesah našich elektrokol. Přetížení městské dopravy je jednoznačné. Reagujeme na dnešní výzvy hustého dopravního přetížení, nároku na parkovací místa, vysokých emisí, prachu a hluku. Měníme pohled na každodenní rutinu dojíždění a nabízíme plnohodnotnou alternativu individuální dopravy ve městě i mimo něj.
Elektrokola jednoznačně patří do velkých měst. Přináší více pohybu, méně emisí a zlepšení dopravní situace. Nás samotné nebaví řídit auto ve městě, elektrokolo je oproti tomu svobodná a stylová alternativa.
Naším cílem je zlepšit kvalitu našich životů i života budoucích generací. Změnou dojíždění z jízdy autem na jízdu na kole nejenže snížíte své emise CO2, pomůžete místní komunitě zbavit se znečištění a také zlepšíte své zdraví a zároveň zvýšíte kvalitu svého života.
Jaká je vaše zkušenost s rozjezdem start-upu v ČR? Je zdejší podnikatelské prostředí otevřené inovativním začínajícím projektům?
Založením firmy de facto „kopírujeme“ pandemii. Ani ne o dva týdny později přišel první lockdown, ale na rozdíl od mnohých nám to v rozjezdu pomohlo. Většina klientů nejsou klasičtí cyklisté, ale majitelé firem, manažeři a ti měli najednou čas. Všechno se zastavilo, všichni byli doma. Po půl roce ale začaly problémy s dodávkami komponentů, a tak se slibný start zpomalil.
Proto jako začínající podnikatelé jsme to měli ještě těžší než za normální situace. Obecně bychom ocenili větší zájem státu na vytvoření příznivějšího prostředí pro začínající firmy. Na druhou stranu nám přišla pomoc ze soukromého sektoru, kterou jsme v takové míře ani nečekali. Cítíme, že podnikatelské prostředí u nás má snahu si vzájemně pomáhat.
Příkladem společenské odpovědnosti jsou i velké firmy, jako například ČSOB, které pomáhají inovativním projektům rozjet byznys. Aktuálně se účastníme akcelerátoru Start It @ČSOB, který je unikátní v tom, že neomezuje zaměření a oblasti podnikání inovativních firem a podporuje tak ty, které přinášejí lepší řešení pro zákazníky i v nečekaných, nebo v našem případě úplně nových oblastech. Máme tak možnost po dobu pěti měsíců využívat poradenství a mentoring od expertů ČSOB nebo výhody plynoucí z členství v prestižní mezinárodní síti akcelerátorů GAN, která sdružuje přes 10 tisíc nejlepších start-upů ze šesti kontinentů. Účast v akcelerátoru nám tak kromě edukace přináší i nové kontakty, bezpečné prostředí pro diskusi problémů a pomáhá nám při upevnění svého místa na trhu a získávání zajímavých investorů.
Jelikož aktuálně řešíme expanzi na evropské trhy, tak bychom rádi vyzdvihli i spolupráci s Czech Trade, což je příspěvková organizace spadající pod Ministerstvo průmyslu a obchodu, která nám pomáhá s vytipováním vhodných partnerů na požadovaných trzích a otevírá nám tam cestu. Díky ní jsme byli také vybráni jako jedna z TOP designových českých značek na výstavu v Českém domě v Bruselu, která se uskuteční na podzim v rámci aktuálního předsednictví ČR Rady EU.